Folk

Att döma folk är något vi gör allt för snabbt och lätt. En blick och vi har placerat personen i ett fack. Sen tar det lång tid att flytta personen därifrån om det är fel.

Det finns en väldigt intressant människa som har cirkulerat i utkanten av mitt liv ett rätt bra tag nu. Jag har alltid haft väldigt starka åsikter om den här personen trots att jag inte haft någon kontakt med människan alls. Vi träffades för första gången för några dagar sedan och då pratade vi bara kort.

Jag har haft en tydligen uppfattning om personen innan och gjort det stora misstaget att hata en människa jag aldrig träffat eller ens haft kontakt med. Allt jag har tänkt och tyckt har grundat sig på vad andra har sagt. Och mina källor har inte varit det minsta objektiva heller så de borde jag inte ha lyssnat på från första början.

Som tur var kunde jag lägga band på mig och ignorera min uppfattning om människan när vi träffades och istället försöka se hur personen var mot mig i det tillfället. Jag blev chockad. Det var inte samma person som jag fått beskriven för mig.

Nu ska man inte döma någon efter ett så kort möte heller. Det är också fel. Därför står jag nu med två grunder. Vad andra, som har känt personen länge, säger eller vad jag känner efter ett kort möte. Antagligen kommer jag inte ha så himla mycket mer kontakt med människan heller så det spelar inte så stor roll.

Det är bara så svårt det där med att skaffa sig en åsikt om en person. Man gör det så lätt och det blir ofta fel. Det är ganska farligt, tror jag.

Men det hade varit kul om jag fick möjlighet att skaffa mig mer åsikter om den här personen, se om det är som "alla" säger. Jag är nyfiken.

- Madeleine

Kommentarer
Postat av: Zizziee

Jag håller dej, jag har blivit både positivt och negativt överraskad flera gånger av olika människor, det är sjukt lätt att dömma folk utan några egentliga "bevis" ...

Vem pratar du om förresten ? :)

2009-08-18 @ 14:22:28
URL: http://zizziee.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild