Insider - 'Hårdrocks'lärare

För det första måste jag påpeka att de kan ju börja med att ta reda på lite, ganska väsentlig, fakta. Det är stor skillnad på ett hårdrocksband och ett black metalband. I det här fallet har det, eftersom att det är det allt handlar om, stor betydelse. Hårdrock är hårdrock, lite tyngre musik bara, egentligen inte så märkvärdigt. Black metal däremot handlar mycket om värderingar, satanism osv. Det är mer än bara hård musik, det finns budskap bakom det som de flesta bara skulle kalla för bröl.

Med det sagt, jag kollar nästan aldrig på Insider men pappa sa att det skulle handla om en lärare som fick sparken för att han spelade hårdrock på fritiden. Utan någon mer information överhuvudtaget berättade jag för pappa att han spelar black metal. Det var så självklart. Jag har nämligen, av okänd anledning, fått för mig att det är vanligt att människor som spelar black metal arbetar som/är utbildade till just lärare. Fråga mig inte varför.

Den här mannen som det handlade om fick jobbet först men åkte ut igen så fort rektorn hade kollat upp hans band. Jag kan slå vad om ganska mycket om att han antagligen är helt underbar som lärare. Jag kan inte döma varken honom eller bandet då jag inte vet hur starka deras texter är och inte heller vad han egentligen har för förhållande till budskapet i den genre han räknas till.

I vilket fall så har jag svårt att se varför det han gör på fritiden skulle påverka hans kompetens som lärare. Jag tycker det är fel fel fel. Är han utbildad lärare så ska han ha kunskap om hur han ska skilja på personliga åsikter och värderingar och vad som passar sig i ett klassrum. Dessutom har vi något som kallas för åsiktsfrihet i Sverige.

Jag måste ju i alla fall erkänna att jag lätt hade velat ha honom som lärare - om han nu är bra som det vill säga. Det hade varit grymt coolt.

Bandet han spelar i har jag inte hört talas om tidigare, vilket kanske inte är så konstigt då jag inte är speciellt insatt i black metalscenen. Blodsrit heter de i alla fall och skulle tyligen vara ganska kända om jag förstod det hela rätt. Jag har lyssnat lite på deras my space nu, och soundet är helt okej, jag gillar. Men innan jag uttalar mig för mycket vill jag kolla lite texter och så, för det är trots allt ganska viktigt.

- Madeleine

Kommentarer
Postat av: Metalnallen

Kolla in mina metal o rock recensioner, kommentera gärna!

2009-01-18 @ 11:57:42
URL: http://metalnallen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild