Barndom

Jag har tänkt på det här ganska länge nu. Hur små val som ens föräldrar gjorde när man var liten kan förändra hela ens liv..

I mitt liv så finns det, som jag har hittat hittils, två sådana tillfällen. Det första var när jag var omkring ett år gammal och mamma väntade min lillebror. Hon och pappa hade två alternativ. Investera i det huset vi bodde i eller sälja och köpa något nytt. De var runt och kollade på olika ställen för att se vad det fanns för alternativ. Det mest intressanta låg i ett område, jag kommer inte ihåg vilket, ute i Romelanda. Men som ni förstår så blev vi kvar och vi bor fortfarande i samma hus som mamma och pappa då funderade på att sälja. Jag är väldigt glad över det och älskar verkligen det här huset. Trots det har jag många gånger, speciellt nu det senaste, funderat på hur mitt liv hade kunnat sett ut om vi hade flyttat till det där huset i Romelanda. Jag kanske hade känt alla de underbara människor jag är kompis med nu redan när jag var liten? eller så hade jag varit en helt annan person och tyckt att de var extremt töntiga.

Det andra tillfället hade aldrig uppståt om inte det första hade fått den utgången det fick. Vilket egentligen är ganska självklart då det första skedde så tidigt under mitt liv. Det andra handlar i alla fall om när jag ska börja förskolan. Att jag skall gå på Solängskolan (då kallad ABC-skolan) är en självklarhet med tanke på vart vi bor. Kommunen tyckte då att det var viktigt att jag gick ett tag på dagis med de barnen jag sedan skulle gå i skolan ihop med. Eftersom jag hade gått på ett dagis uppe på Komarken innan fick jag snällt byta dagis det sista året. Så strax innan jag ska fylla fem år så träffar jag för första gången den person som sedan kommer att vara min bästa vän under en lång tid. Vi blir väldigt tighta direkt och våra föräldrar önskar såklart att vi ska få komma i samma klass när vi väl börjar skolan. Vilket vi också gjorde, något jag är väldigt tacksam för idag. Hade jag inte önskat att få gå med den här personen så hade jag gått i den andra klassen vilket hade gjort att jag hade umgåtts med helt andra personer än vad jag gjorde då. Antagligen hade jag inte heller då haft de kompisar jag har idag. För jag hade aldrig hamnat i den situationen där jag valde dem.

Det finns säkert fler sådana där smågrejer som andra har gjort som har haft stor påverkan på mitt liv. Jag tycker det är intressant att upptäcka sånt. Många kan nog tycka att det är jobbigt men jag gillar att spinna på "tänk om.." idéer. Det är spännande och man kan släppa loss fantasin helt fritt för man kommer ändå aldrig få reda på hur det hade varit.

Kanske, om jag fick leva om hela mitt liv igen så skulle jag välja precis tvärtom mot vad jag har gjort nu, bara för att få se vad som händer.
 
- Madeleine 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild