A- och B-människor

För några nätter sedan disskuterade jag det med mamma, pappa och några vänner till dom (jag hade inget annat att göra i alla fall). Det var pappa som hade hört om det på radion, varför är världen anpassad för A-människor?
Okej, vi börjar väl från början, vad fan snackar jag om?

A-människor, det är dom som inte har några problem med att gå upp vid 6-7 på morgonen och deras hjärnor funkar perfekt direkt. A-människor blir därimot ganska lätt trötta på kvällen och kan absolut inte koncentrera sig något vidare efter 12 på kvällen. Dom går gärna och lägger sig vid 10-11 på kvällen, då är dom trötta.
B-människor, det är dom som inte har fått sin hjärna att vakna förren framemot 10-11 på morgonen och har stora problem med att gå upp tidigt. B-människor är därimot pigga på kvällen och natten och deras hjärnor funkar perfekt vid 12 tiden på natten. Dom har svårt att somna innan 2 på natten.

Så ja, men stopp, stopp, stopp lugna ner er lite va? vänta en stund med att hoppa på mig om att ni är B-människor, ni är tonåringar, då behöver man mer sömn och är jättetrött på morgonen, speciellt om man kvällen innan har försökt inbilla sig att man är superpigg hela natten. Kasta ett öga bak på hur ni var när ni var små, men lita inte helt på det heller.
Enligt statistiken så är det bara ungefär 10-15% som är extrema A- respektive B-människor, resten är någonstans mitt i mellan.

Jag funderade mycket på det där och kom fram till att alla som har så kallade "kreativa" jobb, typ författare, konstnärer, skådespelare/skådespelerskor osv. alltid säger att dom jobbar mycket bättre på natten. Jag menar hur många författare säger inte att dom sitter uppe hela nätterna och skriver eller att dom ofta vaknar mitt i natten med en kanonidé och bara måste upp och skriva ner den?
I sånna fall skulle det betyda att alla "kreativa" personer är B-människor. Kanske. Kanske inte. Men samhället är ju faktiskt lite så. Ta skådespelare till exempel. Dom börjar ganska sent, mitt på dagen kanske. Sen har dom en föreställning på kvällen som kanske är slut vid midnatt och då ska dom varva ner lite och sen så är klockan plötsligt 2 på natten när dom går och lägger sig.
Tänk sedan någon som jobbar på ett kontor, börjar klockan 8 och slutar klockan 5, måste vara en typisk A-människa.
B-människor kanske är mera kreativa och söker sig till jobb som passar deras dygnsrytm?
A-människor kanske är mera administrativa och söker sig till jobb som passar deras dygnsrytm?
Eller utgår man från sin A- eller B-typ när man söker jobb och sen annpassar sig efter jobbet?
Eller tvärtom?
Man söker sig till det man gillar och sen ändrar sin A- eller B-typ efter det?

Jag vet att jag tidigare skrev att det är svårt att avgöra på en tonåring, men jag började ändå, såklart, fundera på mig. Jag känner inte att jag passar in i någon kategori, inte ens i mitten. Jag har alltid sovit väldigt lite. Jag vaknar lätt och är pigg och klar vid 7 på morgonen men sen kan jag vara lika pigg och klar 17-18 timmar senare vid 12-1 på natten. Inga problem. Men i sånna fall skulle jag vara extrem A- och B-människa? en extrem AB-människa? det går väl inte? i vilket fal kan det inte vara många som är det. 

-Maddie

Kommentarer
Postat av: johanna

Detta var intressant. Har aldrig hört detta förut men det stämmer! Jag är nästa säker på att jag är A mäniksa. Hoppar upp ur sengen kl 05:20 blir trött på EM och lägger mig 9. Men sen beror det nog också på hur mkt energi men förbrukar när man lägger sig.

2007-09-05 @ 15:23:15
Postat av: Alf

Kolla på B-samfundets sida: http://www.b-samfundet.se/

2008-01-15 @ 19:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild