As long as I fall, I don't hit the ground

32 timmar.
Så lång tid tog det att komma från Boden till Göteborg. Det ska ta knappt 18 timmar.

För att ta resan i korta (som om det går) drag;
*Mellan Luleå och Boden upptäcker man att en vagn har ett fyrkantigt hjul, man får stå stilla i en timme för att koppla av den vagnen.
*Tåget lämnar Boden två timmar efter ursprunglig avgångstid, med en vagn för lite, det ska kopplas på en ny i Vännäs.
*Forsatta resan kantas av stopp för möten och växelfel hela tiden.
*När vi lämnar Vännäs efter att ha kopplat på en ny vagn så är vi två och en halv timme försenade.
*Jag vaknar till mellan sju och åtta någon gång, om jag inte minns helt fel. Då är vi i Gävle, vi ska vara i Gävle klockan fem.
*Nästa grej jag hör är någon i korridoren utanför "Det kanske blir buss från Stockholm"
*I Gävle ska vagnarna mot Göteborg kopplas bort från de mot Stockholm, det har inte hänt. Vi är på väg in till Stockholm central.
*Runt åtta startas högtalarsystemt och vi får veta att vi ska till Stockholm, sen vet ingen något mer.
*Halv tio när vi nästan är i Stockholm får vi höra att all tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg är avstängd fram till klockan tolv på grund av problem i Hallsberg. Vi får instruktioner om att vi ska gå in i vänthallen på centralen och vänta på information på tavlorna.
*Strax innan tio kliver vi av tåget i Stockholm.
*Jag håller ihop med två till från min kupé, som också ska till Göteborg, skönt att inte vara ensam.
*Vi slår oss fram genom folkhavet i vänthallen, och någon från sj säger att vi kan ta vilket tåg som helst mot Göteborg, när de börjar gå igen. De ska börja gå efter klockan tolv.
*Vi går och äter och när vi kommer tillbaka till tavlan vid halv tolv ser vi följande meddelande "All tågtrafik mellan Stockholm - Karlstad och Stockholm - Göteborg är inställd. Ingen ersättningstrafik. Ny progonos 22.00". Panik.
*Efter många telefonsamtal fram och tillbaka, telefonkö i 45 minuter för att få prata med någon på sj så får vi veta att de kan ersätta oss om vi åker buss, men alla bussar är fulla. Då erbjuder de oss plats på ett nattåg till Malmö 23.06 för att sen ta oss därifrån upp till Göteborg, vi hade varit i Göteborg runt halv elva. Ett dygn efter att vi skulle varit där.
*Vi struntar i det då pappa erbjuder sig att sätta sig i bilen och köra till Stockholm för att hämta mig, och mina två nya resekamrater.
*Vi berättar att detta alternativ finns för henne vi pratar med på sj, men de vill inte erbjuda ersättning för bensinen utan hävdar bara att det är en dum idé då det enligt dem är kaos på vägarna också.
*Pappa kör från Göteborg runt ett ungefär, har jag för mig.
*Vi konstaterar att det är minst fem timmar tills han är i Stockholm och bestämmer oss därför att lämna våra väskor i ett skåp på centralen och ger oss ut på en runda i huvudstaden.
*Det slutar med en promenad på två timmar och tröstshopping i form av en kjol på Rio, påminn mig om bild senare om jag glömmer det.
*Tillbaka på centralen igen för att värma oss blir vi intervjuade kort av Expressen, läs inte expressen idag.
*Vid sex/halv sju pratar vi med pappa som då sitter fast i köer på väg in i Stockholm.
*Strax efter sju sätter vi oss i bilen och är äntligen på väg mot Göteborg.
*Kvart över ett kliver jag innanför dörren, hemma.

Jag skulle ha stannat i Boden.

Men trots allt det här så tvekar jag inte en sekund på att beställa nya tågbiljetter. Jag älskar att åka tåg och detta har nog stört folk i min omgivning betydligt mer än mig. Nej, det är klart att sj inte har skött det här bra, men vad ska de göra?

- Madeleine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild