Genrer kommer och går - men hårdrocken består

Ni måste verkligen läsa den här krönikan som är skriven av Johan Lindqvist.

Det är precis så det är. Andra genrer går i trender men inte hårdrocken inte. Nej, den har alltid sina fans. Det handlar om att lyssna på det man själv tycker är bra, för att man tycker det och inte för att det är inne. Man är trogen sin musik helt enkelt.

"Det handlar inte bara om att pappan lämnar vidare sina Iron Maiden-plattor till sonen. I musiken, i texterna och i hela hårdrockens symbolspråk myllrar det av klanreferenser och slagfältsromantik. Spelningarna är kultmöten med strikt klädkod och överenskomna ritualer som innefattar allt från headbangande och det patenterade men numera devalverade "hårdrockstecknet" till plektrumjakt och armar uppåt sträck när Eddie styltar ut på scenen."

Jag får rysningar när jag läser det stycket. Känslan. Kärleken. Allt. Det är så det är. Det är så det ska vara. Och jag vill ha den känslan. Nu. Igen. Det är så sjukt jävla underbart!

Jag kanske har blivit ett riktigt konservativt metalhead men jag är stolt över det. Det finns bara en sak som jag alltid kommer att vilja ändra på: varför kan inte pappan få lämna vidare sina Iron Maiden-plattor till dottern? Det gör min i alla fall!

Stay metal \,,/

- Madeleine


Kommentarer
Postat av: Dennis

Jag kommer att ha kvar den där underbara känslan livet ut.Metal är det enda rätta för mig och inget kan ändra på det!

2008-06-03 @ 17:30:02
Postat av: Madeleine

Jo, kärleken och känslan för musiken finns alltid där men det som jag framför allt syftade på som jag ville känna nu var känslan under en konsert. Hur alla vet precis hur det kommer att vara men ändå blir helt galna när det händer. Underbart <3

2008-06-03 @ 17:33:10
URL: http://maols.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild