Any cold winter night, you will all die

Vad är handgjort för er?

Om vi pratar om smycken i första hand då. Tycker ni att något är handgjort om man köper färdiga kedjor och berlocker som man bara sätter ihop?

Jag, personligen, har väldigt svårt att acceptera folk som marknadsför det som handgjort. För vad ska jag då kalla det som jag gör? I så fall är det så mycket mer än handgjort.

Att sätta fast ett lås på en kedja och hänga på några berlocker kan ta en liten stund, men det tar i regel inte mer än några minuter. Kanske man trär lite pärlor och så också, då kan vi lägga på ett par minuter till. Men det är inte särskilt jobbigt och jag lovar, vem som helst kan göra det själv.

Om jag ska göra en kedja (utan berlocker) börjar jag med något som kallas plans (ca. 6 mm tjock "tråd") som jag valsar och drar ut till den tjocklek jag vill ha, ofta 1.0 eller 0.7 mm. Det tar inte fem minuter kan jag ju säga, beroende på hur mycket tråd det handlar om så tar det väl i alla fall någon timme. Efter det skall den spinnas till öglor som kan sågas upp, och den sågningen är minst sagt tidskrävande. Sedan skall allt länkas och gärna lödas ihop också.

Alltså, behöver jag fortsätta? Ni förstår min poäng? Det är väldigt mycket på ett "handgjort" smycke som inte är handgjort.


Det här armbandet gjorde jag i våras. Jag vet inte ens hur lång tid det tog att göra. Men om man lägger ihop all effektiv arbetstid på kedjan, fattningarna, de pressade hjärtarna och övriga berlocker så kommer vi säkert upp i minst en och en halv arbetsdag. Lägg då märke till att jag inte har räknat in någon tid för planering och design.

Hade jag köpt kedja och berlocker färdiga hade det tagit mig max fem minuter att sätta ihop. Sen får man väl lägga till lite tid för design även här.

Ser ni skillnaden?

- Madeleine

Kommentarer
Postat av: isa

Tycker det är så jäkla irriterande med sånna människor, som bara sätter ihop lite söta saker och säger att de gjort det själv.

Alltså , jag håller på med sånt under loven, du vet ju själv hur rastlös man blir i händerna av att inte vara på hantverk. Men då säger jag ju inte att det är handgjort, jag kanske säger gjort själv så folk fattar att det inte är köpt direkt från butik.

men ja.. Nä. Handgjort , det är sånt vi gör i skolan !

2011-08-22 @ 12:39:07
URL: http://isablomgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild