Äggost

Åhh...idag har jag varit riktigt bohuslänsk! Precis som den bohuslänning jag faktiskt är. Trots att man ofta som Kungälvsbo vill kalla sig för Göteborgare så är man inte det. Vi är bohuslänningar och jag måste säga att jag gillar det. En bohuslänning som snackar göteborgska, är det inte härligt? Jo, så vad har jag då gjort idag som gör att jag lever upp till min titel? Äggost. Jag har ätit mormors helt underbara äggost. Något som inte alls är speciellt sensationellt egentligen. Vi äter äggost ofta och alltid vid högtider så som midsommar, jul och påsk. Men trots det kan jag inte låta bli att känna mig lite speciell när jag gör det. Det känns högtidligt. Äggost är något som är så självklart för mig men som dom flesta inte ens vet vad det är. Mina kusiner är ett utmärkt exempel. Dom bor i Östersund, men deras mamma, min faster, är uppväxt här med både mormors och Ingrids äggostar. Självklart äter dom alltid äggost när dom är här nere och dom älskar det! Sen är det så gulligt när dom kommer hem och ska berätta om denna delikatess på deras jämtländska dagis. Ingen annan fattar någonting. Antagligen tycker dom att det låter jätteäckligt med. Men det tycker väl ni också om jag säger att det är gjort på ägg, mjölk, filmjölk och socker? dock är det något av det underbaraste som finns! jag lovar. Enligt traditionerna skall den ätas med björnbärssylt men hjortronsylt är det godaste! har vi inte hjortronsylt äter jag den helst som den är, om den är sötad vill säga. Vilket inte är ett måste, men något jag föredrar.

Jag älskar äggost. Den borde bli mer uppmärksammad.

- Madeleine

Kommentarer
Postat av: nevnarien

ooooh :D

2008-06-21 @ 11:52:22
URL: http://nevnarien.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild