Born to die free, one generation

Ursäkta språket, men...

VAD I HELVETE?

Det är en stor diskussion kring det här just nu. SVTs nya satsning, Ung och bortskämd. Jag hade inte tänkt skriva något om detta egentligen, men jag tittade precis på debatt som handlade om det, och jag blir så upprörd!

Ungdomarna och deras föräldrar ställer sig en fråga..

Varför måste man kunna städa och diska för att ha en chans på arbetsmarknaden?
Jag, som inte har någon direkt arbetslivserfarenhet, kan ge svar på det! Det märks till och med redan i skolan. För jag drar slutsatsen att detta är samma ungdomar som aldrig plockar undan efter sig i matsalen heller, de som jag förbannar mer eller mindre varje dag! På de flesta arbetsplatser så finns det väl också någon form av kök/fikarum, som det skall hållas ordning i, där dessa ungdomar med största sannolikhet kommer att ta en kopp kaffe, och vad gör de med koppen sen om de inte kan diska? Ställer den där? Vem ska plocka undan den? Hur länge ska den stå där? 

Hur kan man över huvud taget tro sig klara av att sköta ett arbete om man aldrig har lärt sig att ta ansvar!?

Föräldrarna säger att de vill ge sina barn tid att utvecka det de brinner för. En av tjejerna säger att om hon hade städat så hade hon aldrig hunnit göra det hon brinner för. Dansa och blogga.

Wait...what!?
Jag själv har nyligen flyttat hemifrån, jag har inga problem med att blogga, gå i skolan, städa, handla, laga mat, tvätta, diska, träffa kompisar och pyssla med annat som jag tycker är kul! Jag skulle mer än gärna, utan större problem, pressa in ett extrajobb också.

Flera av dem bor i egna lägenheter men trots det så är föräldrarna där och städar, tvättar och lagar mat. Jag skulle bli vansinnig och känna mig helt värdelös som människa om mina föräldrar kom hit varje dag för att sköta min lägenhet. Jag förstår verkligen inte. Har man flyttat hemifrån så bör man väl kunna klara sig själv? Eller? Är inte det lite av poäng med att flytta hemifrån, att få ta det ansvaret?

Jag skulle kunna hålla på hela natten, men jag ska låta er slippa det, så det är bäst att jag slutar nu innan jag börjar gå igång på nästa grej.

- Madeleine


Kommentarer
Postat av: Christine

Kolla programmet på svtplay, Madde! Det är helt fascinerande! Skönt att du fått med dig lite vettiga tankar hemifrån i alla fall!

2010-11-09 @ 21:39:25
Postat av: Madeleine

Christine: Jag tittade på det på play igår, blev tvungen när alla skrev så mycket om det.

2010-11-09 @ 22:00:42
URL: http://maols.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med dig! såg nån repris på det där programmet.. asså seriöst xD

2010-11-09 @ 22:44:52
URL: http://gyllenpanzzar.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag har gått i samma klass som en av tjejerna där.. Haha. Men jag förstår exakt vad du menar, jag har också flyttat hemifrån och jag har tid med allt det där jag också.. Man kan få tid till det mesta bara man lägger ner sig och försöker, men jag måste även säga att det största problemet ligger faktiskt inte hos ungdomarna utan hos föräldrarna som aldrig gett barnen chansen att göra något själv..

2010-11-09 @ 22:48:39
URL: http://sandrafalkevik.blogg.se/
Postat av: Viola

Arbetsmarknaden utgår från att man besitter normala kunskaper om hur man tar hand om sig själv helt enkelt, kan man inte det blir man ju knappast sedd som särskilt seriös heller. Föräldrar som curlar sina barn gör dem bara en fet björntjänst.

2010-11-09 @ 22:48:47
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Anniken

Bra reflektioner. Såg programmet igår, med gapande mun och uppspärrade ögon. Var också bara tvungen att skriva ett inlägg om det. Om du har intresse kan du läsa här:http://anniken.blogg.se/2010/november/utkast-nov-8-2010.html

Missade debatten idag, hoppas man kan hitta det på nätet för jag måste se och fortsätta förundras!

2010-11-09 @ 22:49:38
URL: http://anniken.blogg.se/
Postat av: Anniken

Jag har nu sett debatten och var tvungen att ventilera lite till, läs gärna :)

Kram

2010-11-10 @ 00:06:42
URL: http://anniken.blogg.se/
Postat av: Annely

Fan vad jag håller med dig! Jag kommer aldrig förstå ungdomarna i programmet, helt sjukt!

2010-11-10 @ 03:42:15
URL: http://ereshkigal.bloggplatsen.se
Postat av: Elin H

Sv: Föräldrarna menar egentligen väl för de vill att deras barn ska hinna med alla roliga saker de vill göra. Fast det dåliga med det är att de inte riktigt ser vad de gör. De låter inte sina barn få växa upp. När jag tänker efter känns det mer som om det var några som gick på högstadiet som satt där och som håller på att bli vuxna än arton-tjugoåringar.

Det är lite som att föräldrarna inte riktigt vill släppa taget om sina barn och låta dem växa upp.

Samtidigt kan det vara svårt att bryta ett beteende som man har hållit på med så länge.

2010-11-10 @ 08:50:14
URL: http://elinharaldsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild