"You shouldn't worry about expectations, you shouldn't really care at all"


States Of Matter - Avantasia, The Wicked Symphony

Jag lyssnar på The Wicked Trilogy, alltså The Scarecrow, The Wicked Symphony och Angel Of Babylon med Avantasia och funderar på vad i hela världen jag ska skriva. Men egentligen vet jag, det är ingen idé att jag försöker skriva någonting om musiken. För jag vet inte. Hur mycket jag än försöker kommer jag aldrig kunna skriva mer än att dessa album enligt mig, i mina öron, är något av det mest fantastiska som har skapats av musik. Om det är så rent musikaliskt har jag dock ingen aning om alls.

Så därför kommer inte detta inlägg, som tänkt, bli något liknande en recension på de två nya albumen utan mer en hyllning, från min sida, till Tobias Sammet. För allt han har gjort för världen, för sig själv och inte minst för mig.

Något av det mest fantastiska med Tobi är att han alltid, och då menar jag verkligen alltid, poängterar hur lite han bryr sig om vad andra tycker om det han gör. Han gör det han älskar för att han älskar det. Han gör den typen av musik han vill göra utan att fundera över om det säljer, om fansen kommer svika och hävda att det inte längre är "Tobias Sammet". För det han gör kommer att vara "han" så länge han gör det för att han vill och älskar det, när han börjar göra något för att han måste, för att andra kräver det, är det inte längre "Tobias Sammet". I följande citat uttrycker han det väldigt bra: 

“The secret is quite easy, it’s like a life motto to me: “Do what you love!” I focus on things that make me happy. On the two new Avantasia albums for example, all I want to do is play the music I love and seize my time on this beautiful planet with something that fills me with joy. And believe me: I live the happiest life on the planet. So it’s my duty to pass it on. I know I have had a lot of luck, more luck than talent for sure. And I know that many people can not live by that motto 24 hours a day, seven days a week (Me neither by the way.). But if we really want it we can optimize the happy aspects in our lives. Just take a look around: There are so many people who waste their energy on giving someone else a hard time. Take music journalism: Some people look out for music they love and some people wait for bands they can hate and bash. You have to be perverse to choose to be miserable and surround yourself with such a negative, angry, and unfair vibe. Or neighbours: Some people call the police and complain about noisy couples in the flat above, and others take the opportunity and fuck themselves. Relax! Follow your dreams and enjoy life! Wasting your energy for something negative is disrespectful towards those who really need your support and energy. I try not to waste precious time and energy: I seize the day to make people smile, me included. You’ll be surprised of how much you can work out if you live by that motto.”

För just detta kommer jag alltid att beundra honom otroligt mycket, att han alltid poängterar det så noga att han skapar den musik han skapar för att han älskar det, för att han känner att "det här vill jag göra" inte för att fansen kräver det. I samma intervju som utdraget ovan är ifrån pratar han även om Edguys senaste album, Tinnitus Sanctus, som fått ta otroligt mycket kritik och mer eller mindre har blivit benämnt som ett sell out-album. Tobi själv hävdar dock att det är bandets bästa album och att det inte kan bli mer "Edguy" än så.

Jag vet inte hur ni känner, men för mig är det självklart att Tobi har rätt. Hur skulle någon annan än han, som är Edguy, kunna avgöra vad som är karaktäristiskt för bandet? Det är helt absurt.

En sak är i alla fall säker, i mina ögon kommer Tobias Sammet alltid att vara ett geni som skapar musikaliska mästerverk han älskar för att han älskar det! Och så länge han gör det han älskar kommer jag att stå vid hans sida och tycka att han är fantastisk även om han får för sig att göra musik jag personligen inte skulle klara av att lyssna på. Just nu skapar han dock musik som överträffar allt jag tidigare har hört, helt otroligt!


- Madeleine


Kommentarer
Postat av: Johan

Håller med dig helt och hållet :D Sammet är en av de skönaste personerna inom musiken <3 Älskade också de två nya plattorna, även om Russell skulle fått vara med mer :3

2010-04-11 @ 00:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild