Skolsystem

Som jag nämnt tidigare så gillar jag Bella trots att jag väldigt sällan håller med om hennes åsikter. Men i det här inlägget tycker jag att hon har helt rätt!
 
Varför ska jag behöva läsa ett ämne jag hatar i två år på gymnasiet? Som tur är läser jag inte idrott i trean. Hade jag gjort det vet jag fan inte vad jag hade tagit mig till. Jag hade så mycket hellre lagt den tiden jag nu lägger på idrott på att fördjupa mig mer i något annat ämne. Något som jag tycker är kul, som jag vill läsa!

Jag kan förstå att en del ämnen är obligatoriska, absolut. Och jag kan förstå att det väl är viktigt att veta hur ens kropp fungerar också. Men va fan, det hade man ju på högstadiet med, räcker inte det? Argumentet om att det är viktigt att ha idrott i skolan för att vissa ungdomar rör sig för lite på sin fritid funkar inte heller. Jag lovar. Jag är en sån där "viss ungdom som rör sig för lite på fritiden" men inte fan hjälper idrotten i skolan mig någonting! Där rör jag mig så lite jag bara kan och hade det inte varit för att jag var en sådan duktig flicka så hade jag inte ens gått dit.

Gaah, det där är faktiskt en sådan sak som gör mig riktigt upprörd. Gymnasiet är frivilligt. Borde då inte de kurser man läser där vara frivilliga de med? hade det inte varit bättre om man helt och hållet fick sätta ihop sina egna kurser? Istället för att ha färdiga program med vissa kurser som man tvingas läsa så borde man väl lika gärna kunna ha ett helt öppet system där man bygger sitt eget program? det kan väl inte vara så svårt att fixa?

Well, det lär ju inte hända inom min skoltid så det är väl bara att bita ihop och försöka gömma sig bakom en plint eller något på idrottslektionerna. Ett sånt slöseri med tid!

- Madeleine


Kommentarer
Postat av: ElinHaraldsson

Från början så var faktiskt IV, ett sådant "skräddarsy"-program. Men nu under senare år så blev det en linje för de som inte klarade att få godkänt i matte, engelska och/eller svenska.

Synd att det blev så. Håller verkligen med dig, jag hade lätt själv velat sätta ihop vilka kurser jag skulle läsa. Det är så mycket bättre för en själv, annars så slösar man liksom bara tid, eller vad man ska säga...

Om jag inte minns fel, så kommer IV att tas bort, men jag tycker de kan införa det igen. Och använda linjen så som det var tänkt från början...

2009-01-12 @ 22:17:18
URL: http://elinharaldsson.blogg.se/
Postat av: BJERNHAGEN

Ja men precis! Det är ju så, man blir helt till sig alltså :)

2009-01-12 @ 22:55:41
URL: http://lisabjernhagen.blogg.se/
Postat av: Carolin

VAR MED OCH TÄVLA OM ETT HEMLIGT PAKET!

paketet har ett värde av 700 kronor

det är lätt att tävla, gör det här: " rel="nofollow">http://cloettas.blogg.se/2009/january/tavling-tavling-tavling.html#*

2009-01-13 @ 00:53:59
URL: http://cloettas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild