Du, jag eller någon annan...

Just nu skulle nog många kalla mig elak. Jag vet inte, kanske jag är det. Dock är jag väldigt tveksam till det. Jag skulle nog i så fall mer vilja kalla det egoism. Även om det också klingar ganska fel. Fast, det beror på vad man har för definition av egoism.

Enligt mig behöver inte egoism vara något negativt, som det ofta framställs som att vara. Eller så är egoism negativit samtidigt som det finns något annat som är snarlikt egoism men som är viktigt. Att bry sig om sig själv och tänka på vad som är viktigt för just mig, just nu, det är viktigt. Ibland måste vissa saker gå ut över andra människor. Man kan inte alltid ta hänsyn till att alla alltid ska ha det bäst, för så funkar det inte, världen är inte rättvis. Hur gärna vi än vill tro det.

Jag har bestämt mig för att alltid prioritera mig själv först. Ibland kan man göra små uppoffringar som faktiskt handlar om att man själv ska må bättre även om det inte syns. Det känns. Men när det gäller större saker som kommer att förändra längre perioder av mitt liv så är det vad jag behöver som går först. Vad som är viktigt för mig. För jag lever mitt liv och det finns bara nu och jag vill göra det så bra det bara går. Det kanske sårar någon annan men då är det den personens problem och han eller hon har precis lika stor möjlighet att låta det vara och se till att han eller hon får ut det bästa av sitt liv.

Enligt mig, handlar inte det där om egoism. Inte heller om elakhet. Det är något annat som jag inte riktigt kan finna ett ord för. Det handlar helt enkelt om att ta vara på sitt egna liv. Något som för alla borde vara självklart. Ingens liv går egentligen ut på att alltid ta hand om och tänka på alla andra om nu inte just det får en att må bra. Jag har svårt att tro att någon funkar så men det finns säkert de som gör det.

I mitt liv är det i alla fall jag som har högst prioritet, men för all del, kalla mig elak om ni vill.

- Madeleine

Kommentarer
Postat av: M

Jag tycker att det låter asbra.

2008-09-08 @ 14:01:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild