Den här dagen

Jag tror inte det finns någon som kan förneka att det infinner sig en konstig känsla när det står 11 september i kalendern. Det är något speciellt. Man reagerar. Jag reagerar alltid när jag läser om något som ska hända den 11 september. På något sätt känns det fel. Jag vet inte varför, men det känns som om det datumet inte finns på något sätt, som om det inte går att planera något då. Det bara är.

Sjukt egentligen, hur mycket en händelse, eller två, kan påverka. WTC var 7 år sedan nu och Anna Lindh var 5 år sedan. Det är lång tid. Jag var 9 respektive 11 år. Jag var liten då. Men jag minns ganska mycket.

2001 var jag hos en kompis. Hennes pappa skämtade ofta om det mest så när mamma kom och skulle hämta mig och han stod vid deras tv i köket och sa att dom hade kört in två plan i World trade center så var det ingen som trodde honom. Eller jag och min kompis fattade väl inte så mycket alls. Han fick oss i alla fall att komma och titta på tv:n och mamma var tvungen att tro honom. Dagen efter minns jag bara att alla gick runt i skolan och frågade varandra om man hade sett på nyheterna. Fast jag vet inte om jag egentligen förstod vad som hade hänt. Vad det innebar. Det var så långt bort. Det ingick inte i min värld.

2003 vet jag inte vad jag gjorde exakt. Men jag minns att vi pratade om det i skolan och jag har för mig att jag var arg över något. Visst var det så att det var något litet barn som hade försvunnit från ett dagis med? men som inte fick någon uppmärksamhet då alltid kretsade kring Anna Lindh? jag har ett svagt minne av det och att jag tyckte det var enormt orättvist att det inte fick så mycket uppmärksamhet. Men jag var liten då med. Idag hade jag nog också kunnat bli upprörd över det men jag hade ändå förstått varför det var som det var. Men det är klart att det inte är helt lätt för en elvaåring.

Som sagt, det är något speciellt. Det är inte många datum eller händelser jag har sådan koll på.

- Madeleine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild