Brynost

I fredags skrev jag om och kände mig högtidlig och bohuslänsk för att jag hade ätit äggost. Så jag tänkte att jag fortsätter väl i samma anda, idag har det ätits brynost. Grymt gott. Egentligen har jag ingen aning om vad det är för något! jag har suttit och googlat lite på det. Jag får i princip inte fram något om det mer än att det är en typisk gammal bohuslänsk rätt. Brynost äter vi dock betydligt mer sällan än äggost så det är lite mer speciellt. Vi känner ingen som gör brynost utan köper det en gång om året på Kongahälla martna. Eftersom den går att frysa brukar det dock dröja ett tag innan den äts upp och i år så åt vi den alltså idag. Eftersom jag inte hittade något om den så vet jag inte om det här är det riktiga traditionella sättet att äta den på men vi bryner den i alla fall i stekpannan och sen äter vi den med socker och kanel på. Det är gudomligt. Egentligen tycker jag att äggost är godare men då jag äter det relativt ofta måste jag säga att jag alltid uppskattar brynosten mer. Om ni inte har smakat någon gång och får möjlighet att smaka på antingen brynost eller äggost eller båda två så tycker jag verkligen att ni ska göra det. Det är gott. Jag lovar er.

- Madeleine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Madeleine, 19 år, uppvuxen utanför Göteborg men bor i Falköping tillsammans med pojkvännen Tobias från Boden.

Jag utbildar mig till guldsmed, med målet att starta eget som smyckesdesigner. En egen hemsida för allt det där finns i huvudet men längre har den än så länge inte kommit, håll till godo.

När jag inte är på skolan så blir det en hel del resande fram och tillbaka genom landet för att hälsa på släkt och vänner. Det krävs också en del konsert- och festivalbesök runt om i världen för att stilla behovet av att lyssna på underbar hårdrock och metal live. Aktuella spelningar kan ni se längre ner i menyn.

Kontakta mig? Madde400@hotmail.
com


Min profilbild